Testade "Mors bärpaj"


från
halv åtta hos mig idag. Gjorde den i en stor pajform(måste fixa min mobil så jag kan ta lite bilder) men tyckte det blev lite tunt med smet. Kändes mer som om det bara var blåbär under ett knaprigt täcke.
Den blev god men ska göra den en gång till fast dubbel sats.

Här kommer receptet om någon är intresserad:

2 2 st ägg
1.5 1.5 dl socker
1.5 1.5 dl vetemjöl
3 3 dl bär efter årstid och tycke
Smör
Pärlsocker

Florsocker

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa socker och ägg. Rör ner vetemjölet. Häll upp smeten i en pajform eller fyra mindre.

Lägg på frukten. Skiva kallt smör över så att det täcker frukten. Strö över pärlsocker.

In ugnen 20-25 minuter.

Pudra med florsocker precis innan servering.

 

Till det hade jag egen gjord vaniljsås( jag gör alltid dubbel portion)

4 dl gräddmjölk

2 tsk potatismjöl

2 msk socker

1 ägg eller 2 gulor

1 msk vanilisocker

ca 1 dl grädde

 

Blanda gräddmjölken, potatismjöl, socker och ägg i en tjockbottnad kastrull. Vispa hela tiden till det börjar koka. Ta bort från spisen och låt svalna. När såsen är kall blandas vanilisocker och grädden ner. Låt gärna såsen stå i kylskåpet någon timme så den blir riktigt kall.

 




Kommentarer
Postat av: Malin

Tyckte oxå den verkade spännande, synd att det blev lite av en besvikelse. Jag väntar nog och ser om du prövar med dubbel smet istället ;-)...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback