Cheesecake

CHEESECAKE 1

Idag gjorde jag
pepparkakscheesecake från halv åtta hos mig. Den var helt oki men lite väl syrlig i mitt(och 2 av barnen tycke). Här kommer receptet om någon vill testa:

Bild Tv4

100

Ingredienser
100 g smör
8 8 st digestivekex
20 20 st små pepparkakor
400 400 g philadelphiaost
2 2 st ägg
0.75 0.75 dl socker

Topping
5 5 dl crème fraiche
1 1 dl florsocker
0.5 0.5 tsk bourbon vanilj
Färska blåbär

Sätt ugnen på 175 grader.

Botten
Smält smöret. Krossa pepparkakorna och digestivekexen och blanda med smöret. Tryck ut blandningen i en form. Grädda i ugn ca 7 minuter.

Fyllning
Vispa ihop philadelphiaost, ägg och socker och häll över botten. Grädda 25 minuter. Låt svalna ca 15 minuter.

9. Topping
Blanda crème fraiche, florsocker och vanilj. Bred toppingen över kakan och grädda ytterligare 15 minuter. Låt svalna och servera den kall med färska blåbär.

 

CHEESECAKE 2

 

Jag måste erkänna att jag gillar den man har i frysen bättre. Här kommer det receptet:

 

Tid ca 40 min + 7-8 timmar i frysen

Ingredienser

2 dl socker
3 ägg
200 g philadephiaost
3 dl grädde
2 tsk vaniljsocker
10 digestivekex

Gör så här:

Dela äggen. Vispa sockret och äggulorna pösigt. Rör i vaniljsockret. Blanda i philadelphiaosten.

Vispa grädden i en egen bunke och rör ihop med det andra.

Vispa äggvitorna till hårt skum i egen bunke och rör ihop med det andra.

Krossa kexen och lägg hälften i botten av en rund form med löstagbar kant. Häll i smeten och strö resten av de krossade kexen ovanpå.

Ställ övertäckt i frysen i 7-8 timmar. Ta ut kakan ca 15-20 min i rumstemperatur innan du ska servera.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback