Gräsänkling

image117

är jag just nu. Maken är och tittar på fotboll, han har mobilen och kommer med en ggr om jag ringer. Killarna är jätteduktiga och hjälper till med allt jag ber dem om. Nu är dom ute och hoppar, det är även två grannbarn här. De får stanna så länge de inte bråkar för det orkar jag inte med just nu.

Har varit i 2 möbelaffärer till idag men det är fortfarande sängen från Mio som är mest intressant.
Såg en riktigt läcker lampa på Living som hade passat perfekt ovanför matsalsbordet men priset var läcker oxå så den lampan kan vi glömma=(.

Måste bara fråga hur ni gör. Ibland har vi en skål med lite godis i vardagsrummet men våra barn tar inget utan att fråga. Vissa av deras kompisar smyger ner och tar godis utan att fråga. Visst jag kan förstå att 3-4 åringar inte alltid fråga men 5-7 åringar tycker jag verkligen borde göra det. Det har faktiskt hänt flera ggr att jag har fått lyfta bort skålen bara för att kompisarna inte lyssnar utan försöker smyga in och ta när vi vänder ryggen till.
Vi försöker lära våra barn att fråga, säga tack när man får något, duka undan efter mat/fika och säga tack för maten.
Vad gör ni/anser ni?

Kommentarer
Postat av: Nette

Jag håller med - så har vi här hemma också men jag har märkt att många andra struntar i såna "regler" och det tycker jag faktiskt är synd.

Visst är det upp till var och en vilken typ av uppfostran man vill ge sina barn men just det att man är artig, tackar och ber om lov är ju viktigt...det tycker iallafall jag! :)





Postat av: Annelie

Oh ja! Det är klart att dom ska kunna uppföra sig med så enkla saker som att be om lov och säga tack när man får någonting.Jag är väldigt glad över att mina barn gör det.Därimot frågar dom inte om vi har godisskålar framme. Då är det självklart att dom får ta.
Skulle jag ha en annan åsikt om det t.ex ät inte före maten.. så säger jag det och det respekteras.
Nu önskar jag dig en god natt!

2007-05-05 @ 23:17:07
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Hej!
Har letat efter var uttrycket "gräsänkling" egentligen kommer ifrån. Någon sade sig veta att det härrör från det gamla svenska bondesamhället där kvinnorna gick ut för att räfsa ihop det gräs som karlarna slagit med lie (och då var gubbsen så att säga lediga) men vet inte om det är sant, vet du eller någon annan som läser detta. Vore kul med en förklaring (sann eller ej spelar väl ingen roll!). Hälsningar! Gunnar (just nu gräsänkling). Mail tas tacksamt emot på [email protected]

2007-05-14 @ 23:12:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback