Barnuppfostran...

Är INTE lätt. Vad är igentligen rätt och vad är fel?

Tösen (4år) var inte rolig för några veckor sedan när jag skulle hämta henne på dagis. Först gömde hon sig och vägrade komma trots att både fröken och jag försökte. Tillslut sa jag att nu går jag så får du stanna här själv i natt när fröknarna går hem till sig. Hon brydde sig inte förren jag hade klätt på mig och gått ut genom ytterdörren. Då kommer hon vrålandes efter. Får tillslut tyst på henne och ber henne ta på sig strumpbyxorna. Hon vägrar och kräver att jag ska hjälpa henne. Hon får hjälp om hon behöver när hon har gjort ETT försökt först. Hon kan ta på sig strumpbyxorna själv men denna gången vägrade hon ens försöka och jag hjälpte henne inte. När jag började gå ut så började hon vråla, försökte igen att få henne att ta på sig strumbyxorna men hon bara vägrade. Då fick jag nog, tog hennes skor och ytterkläder under ena armen och henne under andra. Hon frös nog för detta var i början i november och hon hade bara en kort kortarmat klänning på sig.  Lassa in ungen och kläder i bilen och väl hemma lyfte jag ut henne och satte ner henne på de kalla plattorna. Hon började gnälla om att det var kallt och jag förklarade att hade hon tagit på sig på dagis så hade detta inte hänt. Hon fick gå barfota de ca 5 meter till ytterdören.

Dagen efter var hämtningen i stort sätt detsamma förutom att hon fick på sig strumpbyxorna men vägrade ta på sig skor och jacka. Hon mindes väl att hon frös dagen innan*s*. Efter en del försök så gav jag upp och bar henne till bilen. Halvvägs blängde hon argt på mig och drog mig i håret, bad henne sluta men hon släppte först när jag blände tillbaka och sa att NU SLÄPPER DU, DET GÖR ONT. För att ta ett nytt tag och dra lite hårdare, hon släppte inte fast jag sa till henne då tog jag tag i hennes hår och drog lite så det kändes och då släppte hon. Väl i bilen fräste hon snor på hela sig och klänningen(hon gör det när hon är riktigt arg). Väl hemma så lyfter jag ur henne ur bilen och satt ner henne på plattorna och hon började gnälla om att strumbyxorna blir smutsiga men jag bara sa till henne att det gör inget eftersom du redan har fräst snor på klänningen så alla kläder ska av när du kommer in.
Väl inne åkte alla kläder av och några nya blev det inte eftersom hon medvetet hade fräst snor på de andra. Fryser hon blir det morgonrock eller pyjamas.

Efter detta har hon inte betett sig illa när jag ska hämta henne på dagis*peppar,peppar*

På dagis  dagen efter fick jag beröm av den ena fröken att jag hade stått på mig och blivit arg på dagis och inte krusat dottern. Tydligen vågar inte alla föräldra visa att de blir arga på dagis/offentligt.

Barn är så olika det märks inte minst på mina 3 det som funkade på första går inte på andra osv...

Kommentarer
Postat av: Carina

UNDERBART!!
Blir så glad när föräldrar verkligen vågar vara just en förälder, visa att de sätter gränser som är TYDLIGA!
Er dotter vet ju nu vad som gäller, man ska stå för det man säger, inte bara ett hot som alltför många gör!
Var stolt över dig själv att du orkar!
Kram Carina

Postat av: KvinnaFruMamma

Carina: Visst förekommer det en del hot här hemma men man får försöka välja sina strider för att orka. TAck för de fina orden*kram*

2007-11-25 @ 23:14:58
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback